O takie należy pytać

04 stycznia
15:55 2012

O kontach osobistych klientów indywidualnych powiedziano i napisano już wiele, wiele też się dzieje ostatnio w tej branży, bowiem banki od dawna ostro rywalizują o przedsiębiorców. Natomiast dla przedsiębiorców posiadanie dobrego konta bankowego jest równie ważne jak całe finanse firmy. Tymczasem finanse przedsiębiorstw od dawna nie stoją najlepiej, ale banki nie kwapią się by je poprawić. Tak więc konta bankowe dla firm owszem, pakiety inwestycyjne jak najbardziej, ale o kredyty dla firm jest już znacznie trudniej. A jak wiadomo bez kredytu w obecnych czasach trudno utrzymać płynność finansową firmy. Kiedy pod koniec ubiegłego roku kondycja polskich przedsiębiorstw miała się zupełnie dobrze banki natychmiast dostrzegły to i wyszły do przedsiębiorców z wieloma ofertami. Na przykład specjalnych pakietów kompleksowej obsługi przedsiębiorstw. Często były to oferty promocyjne, które miały skusić firmy do skorzystania z tych propozycji. Teraz banki też mają w swojej ofercie ciekawe propozycje dla firm, ale nie dotyczy to kredytów. Tymczasem większym zainteresowaniem cieszą się konta bankowe dla firm oferowane przez banki internetowe niż banki klasyczne. Internetowe konta bankowe są przede wszystkim tańsze, poza tym firmy korzystając z takich kont zaoszczędzają czas, który w prowadzeniu interesów jest bardzo ważny. Banki tradycyjne zauważyły, że mniejsze banki internetowe zaczynają im podbierać klientów i postanowiły również rozszerzyć swoją ofertę o konta bankowe online. Jako pierwszy zauważył ten biznes bank Pekao SA, a później dołączyły do kolejne. Teraz taką ofertę mają już niemal wszystkie banki. Trudno było nie zauważyć zwiększonego ruchu w sprzedaży kont dla firm, miesięcznie jest to kilka tysięcy takich operacji, więc jest to niebagatelna ilość. Powodem tak dużego zainteresowania firm kontami w bankach internetowych jest spadek cen w tej ofercie. Mniejsze ceny to miedzy innymi brak opłat za prowadzenie kont. To znaczy, że za konta bankowe dla firm przedsiębiorcy nie muszą już płacić, mniej też muszą zapłacić za przelewy, a niektóre bank w ogóle zrezygnowały z takich opłat – przede wszystkim do zus i urzędu skarbowego. Wbrew pozorom nie są to małe kwoty, stąd ruch w interesie. W pogoni za klientem banki stosują różne metody marketingowe: preferencje, upusty, rabaty, itp. Sytuacja podobna do tej jaka kiedyś była na rynku lokat, kiedy to banki dosłownie biły się o klienta. Wprawdzie w sektorze kont bankowych dla firm do bijatyk pomiędzy bankami nie dochodzi, ale rywalizacja trwa. Są nawet banki, które nawet płacą swoim klientom specjalne premie, jeżeli utrzymają na swoich kontach odpowiednie salda. Ale niech nas nie zmyli reklama bankowa, darmowych kont nie ma i nie będzie, są tylko na korzystniejszych warunkach i o takie należy pytać.